Vakmanschap is meesterschap…

De laatste tijden heb ik gedwongen weer eens goed moeten nadenken over het vak dat wij als web development bureau uitvoeren voor onze klanten. We staan letterlijk op een splitsing en moeten bepalen welke kant we opgaan.

We zijn een bureau met meer dan 14 jaar ervaring op gebied van webdevelopment in de brede zin en pretenderen een bureau te zijn dat geen ‘trucjes’ doet, maar daadwerkelijk innoverend werk levert.

Ikzelf bijvoorbeeld bestudeer IEDERE DAG trouw een uur de nieuwste methodieken en technologieën. Lees mijn literatuur, volg geregeld webinars en seminars en luister meer dan voldoende naar mijn audioboeken op Audible. Deze kennis probeer ik zo goed als mogelijk met medewerkers en opdrachtgevers te delen. Er wordt met andere woorden veel geïnvesteerd in kennis.

Ons werk bestaat voor het grootste deel uit het maken van websites, webshops, cloud applicaties en het bedenken en uitvoeren van online marketing activiteiten. In al deze onderdelen speelt ‘coding’ een essentiële en centrale rol.

Steeds vaker merk ik echter dat ‘onze’ klanten, naar ons gevoel, te gemakkelijk denken over het werk dat wij voor hen uitvoeren. Gevolg is dat wij ons aangevallen en niet gewaardeerd voelen.. Hebben wij echter het recht wel om ons zo te voelen? Als ik er goed over nadenk, ben ik bang dat we dit voor het grootste deel aan onszelf te danken hebben…

Vragen en opmerkingen als ‘waarom zo lang’, ‘hoe moeilijk kan het zijn’, ‘dat is wel erg duur’, ‘ik weet het niet, dat is jullie taak’ krijgen we steeds vaker te horen. Ik bemerk dat klanten de meerwaarde van onze werkzaamheden zelf maar moeilijk kunnen zien. Aan de andere kant vertellen we ze dat ook veel te weinig en laten we ook niet zien welke oplossingen er voor de opdrachtgever zijn bedacht en geïmplementeerd. We leveren op en gaan er ondertussen vanuit dat de opdrachtgever uit zichzelf wel zal begrijpen hoeveel effort of creativiteit we in een bepaalde oplossing hebben gestoken.

De opmerkingen en feedback van onze klanten hebben mij echter wel aan het denken gezet. 
Er MOET immers een reden zijn waarom ik iedere keer weer dezelfde opmerkingen en reacties te horen krijg. Zelf ben ik er inmiddels van overtuigd dat het aan onze eigen propositie en manier van werken ligt. Zo noemen wij bijvoorbeeld iets ‘gemakkelijk’ als een gevraagde oplossing voor ons neerkomt op een werkdag. Vermenigvuldig je die uren met ons uurtarief, dan begrijp ik eerlijk gezegd de reactie van onze klanten wel. Ik leg immers niet aan de opdrachtgever uit wat zijn vraag nu werkelijk is en, belangrijker nog, hoe we een en ander gaan oplossen. Daarbij geef ik ook niet aan wat nu onze meerwaarde is. Wij kunnen een activiteit immers binnen 8 uur oplossen, juist omdat we zoveel kennis hebben. Of, we moeten die tijd wel besteden omdat de opdrachtgever zelf niet aan de overige gevolgen heeft gedacht. Juist dat MOET ik kunnen communiceren zodat de opdrachtgever inziet waarom er een bepaalde tijd nodig is voor de door hem genoemde probleemstelling. Het uurtarief zou ik ook niet hoeven te verdedigen wanneer de opdrachtgever doordrongen is van het feit dat hij of zij ook betaald voor onze jarenlange ervaring en kennis.

Mijn collega wist een treffende analogie naar een timmerman en een automonteur te maken. Wanneer je aan een timmerman vraagt om een kast te maken, zal hij, wanneer het een goede timmerman is, je vragen naar de gewenste kleur, de maten, het aantal legplanken, etc.. De timmerman doordringt je van het feit dat je te maken hebt met een vakman met jarenlange ervaring. Je accepteert van nature zijn vragen en wordt gedwongen met hem mee te denken, alvorens hij of zij daadwerkelijk met het maken van de kast gaat beginnen. Wellicht kan de timmerman de prijs van de kast betaalbaarder voor je maken wanneer hij een leerling of een beginnende timmerman, onder zijn supervisie, werkzaamheden laat uitvoeren. Je wenst immers iets unieks en accepteert het feit dat dit in ieder geval nooit de prijs van een Ikea kast zal benaderen.

Hetzelfde voorbeeld kunnen we maken aan de hand van een automonteur. Automonteurs, net zoals webdevelopers en timmermannen, zijn er van ieder pluimage. Wil je echter je auto op de juiste wijze laten onderhouden, dan ga je naar je merkdealer. Deze dealer en dus ook de monteur beschikt over de juiste toolset en kennis om jouw auto op een correcte manier te onderhouden of te herstellen. Er zullen maar weinig mensen zijn die de bevindingen van de, oprechte, monteur in twijfel trekken. Hij of zij heeft immers voor het vak geleerd. Zelfs als we die kennis wel, ten dele, zouden hebben, dan nog beschikken we in de meeste gevallen niet over de juiste tools om een reparatie op een correcte wijze uit te kunnen voeren. Uiteraard kun je de gok een keertje wagen en kiezen voor een ‘beunhaas’. Die keuze kan goed uitpakken. Pakt het verkeerd uit en wordt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan ga je uiteraard verhaal halen, maar weet je onderbewust dat je het ook wel aan jezelf te danken hebt.

Denk ook maar eens aan advocaten, notarissen, accountants, etc. Ik hoor vaak de klacht dat ze ‘te duur’ zijn. Toch betalen we hun tarieven. Waarom doen we dat dan? We doen dit omdat we weten dat we hier met vakmensen te maken hebben. Vakmensen die jarenlang hebben moeten studeren om zichzelf advocaat, notaris of accountant te mogen noemen. Het zijn specialisten die in kennis hebben geïnvesteerd en dat ook blijven doen.

“Vakmanschap is meesterschap” was de term die mij continu te binnen bleef schieten. Probeer eens naar ons te kijken als zijnde de timmermannen van het web, de automonteurs van je website en de advocaat van je technieken en online eigendommen.

Wanneer je het zo bekijkt zouden we onszelf moeten zien als leden van ‘Gilde van het Web’. Allemaal doorlopen we de fases van leerling (junior), gezel (senior) of meester (specialisten). Door zo binnen ons ‘Gilde’ te werken voor onze opdrachtgevers, kunnen we investeringen interessant maken en houden. Omdat de meester altijd een leerling blijft, zijn we ons er meer dan van bewust om kennis en ‘skills’ op een continue basis te blijven verrijken….

Ik ga de komende weken dit idee in verdere blogposts proberen uit te werken en hoop dat je deze blog met interesse hebt gelezen. Uiteraard ben ik zeer geïnteresseerd in jullie reacties..


One Reply to “Vakmanschap is meesterschap…”

  1. Herkenbaar! Goed verhaal en nu de volgende stap proberen te maken. Maar bedenk dat dit ook met vallen en opstaan zal zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *